HANKOPEDIA

En samling historiska fakta på personer, ställen och händelser som förekommit i Hangös händelserika historia. Sök det du söker i etikettlistan till höger.

torsdag

Isbrytaren Murtajas ankomst


Isbrytaren Murtaja, den första i Finland, bygdes 1890 på Bergsunds Mekaniska verkstad Ab i Sverige. Längden var 47,6 m, bredden 11 m. och djupgåendet 5,5 m. Den 1600 hk starka maskinen var stark för den tiden. Isbrytaren tjänstgjorde mellan 1890-1959. Under finska inbördeskriget användes Murtaja för att transportera Åbos röda garde till Åland. Fartyget deltog även i det andra världskriget för den finländska marinen.


Tidningen Hangö berättar torsdagen den 3 april 1890 ingående och beskrivande om Finlands stolta nyförvärv, den första isbrytaren; Murtaja:

Murtaja,

finska statens nya isbrytare, anlände hit i tisdags kl. ½ 4 e. m. efter sexton timmars resa från Stockholm.

Båten hade nämligen afgått måndagen kl. ½ 10 på aftonen, passerat Sandhamn natten mot tisdagen kl. ½ 1 samt anlöpt Bogskär fem timmar senare. På sistnämnda ställe gjorde några af de ombordwarande herrarna ett kort besök och fingo erfara att under den senaste swåra snöstormen 34 rutor samt några mindre järndelar bräckts å båten, hwars manskap för resten befann sig fullkomligt wäl. Kl. 7 om tisdag morgon fortsattes resan widare och redan kl. 1 widpass på dagen kunde man från Drottningbärget med tillhjelp af kikare wid horisonten se en tjock rökpelare, hwilken antydde att Murtaja war i antågande. Till full säkerhet om förhållandet kom man en stund därpå och då isbrytaren blef synlig wid Båklandet och wände mot Hangö hamn, hissades alla flaggor upp å Drottningbärget äfwensom å en del hus i staden och folkmassor började hopa sig på möljan. Ett stycke bort om Högholmen hälsade brytaren hangöboarna med sin mistsiren. Det war ett kort, afbrutet, genomträngande ljud, liknande hundtjut och kort därpå hördes den egentliga hwisslan. Majestätisk och flaggbeprydd närmade kolossen sig och lade slutligen till wid möljan, hwarest snart sagdt hela Hangö war för att mottaga den rara gästen, som hälsades med lifliga hurrarop.

Emedan hufwudstadstidningarna redan ganska utförligt beskriwit båtens konstruktion och utseende, nöja wi oss att i några få drag teckna det intryck båten gjorde wid ett kortare besök ombord.

Murtaja är till det yttre klumpig och stel, men wid första ögonkastet ser man dock att den nog är i stånd att bryta bärg - wäg endast isbärg. På däcket befinna sig bl. a. fem lifräddningsbåtar och en stor reserwpropeller, hwars diameter är 13 fot, axeldiameter 11 ½ tum och wikten 3,817 kg. Samma propeller lossades här och kommer att tillswidare förwaras i Hangö.

På mellandäcket ser man, förutom den rymliga salongen, besättningens hytter samt längst bort i fören ett skildt rum för ankarspelet m. m. Den wäldiga sug- och tryckpumpen med sina kolossala slangar är icke allenast för eget behof utan kan äfwen anwändas för assistens af fartyg, som gjort haweri. Själfwa maskineriet är - man kunde nästan säga jättestort. Det har fyra kolossala ugnar. Dessutom har båten egen elektrisk maskin om 15 nominella hästkrafter och i förening med en den ypperligaste strålkastare.

Själfwa skrofwet är owanligt starkt att döma af twärspanterna derå, hwilka befinna sig på ett afstånd af en fot från hwarandra. Midskepps äro de dock något glesare. I händelse af någon olycka kan båten delas i åtta wattentäta skott, hwilka deremellan likwäl kommunicera med hwarandra genom skjutbara luckor.

Farten är 12 knop och besättningen består af 1 kapten, 1 styrman, 3 maskinister, 8 eldare samt 6 däckskarlar. Båten går 1 ½ fot djupare än hwad ursprungligen hwar beräknadt, men om akterportarna hållas stängda, så har man föga olägenhet däraf. Wid öfwerresan från Stockholm kom man underfund med att Murtaja är en godsjöbåt, hwilket man icke hade wågat hoppas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.