HANKOPEDIA

En samling historiska fakta på personer, ställen och händelser som förekommit i Hangös händelserika historia. Sök det du söker i etikettlistan till höger.

fredag

Russarö fyr

En fyrbåk i trä byggdes på Russarö år 1752 och en fyr år 1838. Stenfyren byggdes 1863. Russarö fyr kallades Hangös öga och den var känd bland annat tack vare Topelius berättelser. Fyren kallades länge Hangö fyr, men den är numera känd som Russarö fyr.

Då fästningsljusen försvann från Gustavsvärn i och med sprängningen ville man ersätta dem med en ensfyr och man antar att en ensfyr byggdes redan på 1860-talet. Den museala fyren som finns vid bredvid HSF intill optimistbryggan är antagligen en likadan fyr som placerades på Gustavsvärn. Det fanns sannolikt en fyr på ön också före det – det var i så fall en fyr som fungerade så att en lykta hissades upp i en mast. Det som stöder antagandet är att man har hittat gamla teckningar med namnet Gustavsvärn som avbildar en sådan fyrkonstruktion.


"Hvem är du, blida stjerna, som långt i höstlig natt
belyser hafvets stormupprörda bölja?
Än blinkar du i molnet, än ler du åter gladt,
än tyckes du ditt klara sken fördölja.
Är du ett himlens öga, som fullt af kärlek ser
på alla jordens sorger och nattens faror ner
och tröstar alla, som din maning följa.

Jag är ej himlens stjerna, jag är en nattlig fyr,
på Hangös berg är jag det torn, det höga,
som leder seglarns kosa, när dagens strimma flyr
och klippor lura, dem han vet så föga.
Jag vänder om min lykta, än mörk, än åter ljus,
Hvar sjöman ser min flamma i havets vilda brus,
och säger lugnad: det är Hangös öga."

Zacharias Topelius



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.